DO PRÁCE PRÍDETE AJ V SOBOTU!!!!

Mirka , shopmanager, telekomunikácie :

“Mala som zadanie oznámiť zamestnancom ze od teraz budú robiť nadčasovo a predajňa bude teda otvorená aj každú sobotu. Keď som si predstavila čo ma čaká, aké reakcie, ako budú “hundrať“, sama som sa zamyslela, prečo nad tým automaticky uvažujem ako o zlej správe. A teda čakám aj od nich negativnu reakciu…

Povedala som si: “Skús si to podať sama sebe tak, aby to bolo pozitívne a urobíš z toho dobrú správu. Rozmýšľala som, čo na tom bude dobré, že budú nadčasy….

A potom som si zmenila otázku: “Čo bude dobré na tom, že bude otvorené v sobotu? Čo získam?”

Spomenula som si na to, ako sa stále sťažujú, že si dohodnú zákazníkov, obvolávajú ich a oni nakoniec idú cez víkend na nákupy do shopping centra a tam si to spíšu…. A prichádzajú takto o biznis.

A voilá – bolo to.

Pozitívna myšlienka a dostatočne silná… Tak som pred nich pristúpila s oznamom, že mám skvelú správu… „Pamätáte sa, ako mi stále hovoríte, že Vy sa snažíte, obvolávate a potom Vam shopping centrum zlizne smotanu?” Súhlasne kyvkali hlavami..

“Tak mám skvelú správu! Už sa Vám to nestane, biznis Vám neujde, ale zarobíte Vy oveľa viac. Lebo budeme otvárať aj soboty! :-)” Na moje prekvapenie neprišli negatívne myšlienky ani námietky.“

Napísala mi Mirka, ktorá pracuje ako manažér v predajni telekomunikačných služieb. Chytré, že? Tak som si povedala, že to stojí za to, rozobrať jej techniku, aby sme sa vedeli inšpirovať 🙂 

V práci manažéra a lídra nejde iba o krásne vzťahy s podriadenými, o úžasné pracovné prostrdie a za každých okolností ideálny stav.

Stáva sa často, že príde aj k nedorozumeniam a manažér/lider je tu aj na to, aby tieto konflikty zjemnil, v ideálnom prípade vyriešil. Z môjho uhla pohľadu, je manažér akýsi prostredník medzi vedením spoločnosti a konečným pracovníkom – tj. Tým kto sa stretáva s klientmi, priamo vyrába produkt alebo vykonáva tú činnosť, ktorú delegovalo vedenie.

Napríklad, sama som si zažila, kedy nám manažérom bol komunikovaný nový systém odmeňovania pre obchodníkov a už dopredu sme vedeli, že nie u každého príde k nadšenej reakcii.. Bolo našou úlohou komunikovať túto zmenu našim podriadeným.

Mirka mala za úlohu oznámiť svojim zamestnancom, že do práce sa bude chodiť aj v sobotu. Keby to povedala nahnevaná s negatívnym tónom, možno by sa niekto ako na obrázku našiel, ale povedzme si úprimne, skôr nie 🙂 

Keďže som zástancom toho, že nielen manažér vie byť líder, poďte do tohto článku aj Vy, ktorí ešte nemáte manažérske skúsenosti a ste lídrom napríklad v domácnosti 🙂

Treba rodine odkomunikovať, že tento rok more nebude, lebo v pláne je rekonštrukcia kuchyne? Potrebujete kolegom povedať, že máte nápad, ktorý by Vám skôr pomohol vyriešiť aktuálnu situáciu?  

Ako sa pripraviť na komunikáciu tejto zmeny, aby sme eliminovali, prípadne až úplne potlačili negatívne reakcie? Ba až vyvolali nadšenie? 

Pokiaľ Vám fakt záleží na tom, ako túto informáciu/myšlienku vezmú ostatní členovia tímu, doprajte si čas na prípravu. 

Postupne si odpoviete na tri základné otázky, ktoré Vás dovedú k jasnejšej štruktúre Vašej komunikácie. ČO?, KOMU?, AKO?

Je dobré si na ne odpovedať nielen keď idete oznamovať zmenu, alebo dôležitú informáciu. Keď odpovede na tieto tri otázky zakomponujete do každodennej komunkácie, efekt bude citeľný)

ČO?

Informácia/myšlienka 

Najprv sa zamyslíme nad konkrétnou informáciou, ktorú chcem odovzdať. Je dobré si k tomuto cvičeniu zobrať čistý papier a pero a okrem písania, si aj nahlas povedať, čo je pre Vás v tejto situácii dôležité. 

Akú informáciu/myšlienku idem odovzdávať? 

Čo je to najdôležitejšie, čo chcem zdieľať? 

Opäť prepneme do optimistu a pozrieme sa na to, z toho lepšieho uhla pohľadu:

Aké prínosy má táto informácia/myšlienka? Popíšte si jednotlivé prínosy a pozitíva na danej myšlienke. Urobte tak čo najviac presne a konkrétne. Použite “myšlienkovú mapu” (v strede v kruhu hlavná myšlenka/informácia, dookola všetky pozitíva, ktoré ma k danej myšlienke napadnú) 

Vychádzam z toho, že každá zmena a každý krok ktorý urobíme je v dobrej viere prínosu a pozitívny. Rozhodujeme sa, pretože sa chceme niekam posunúť. Ak máte komunikovať zmenu, na ktorú aj vy pozeráte negatívne (napríklad zmena odmeňovania, práca v sobotu), opýtajte sa vedenia, prípadne toho, kto túto zmenu zaviedol, aké boli jeho pozitívne pohnútky.

To Vám pomôže nielen s komunikovaním zmeny smerom von, ale aj so stotožnením sa so zmenou. Pokiaľ prezentujete niečo v pozitívnom smere a sám s tým nie ste stotožnený, chýba Vám autenticita. Tým pádom sa môžte pripravovať, no kým to autenticky nepodáte, výsledok nebude stopercentný.. 

KOMU? 

Ľudia 

Už sme si rozobrali ČO ideme komunikovať. Máme jasne zadanú informáciu aj všetky jej pozitíva. Teraz nastáva otázka KOMU? No samozrejme, že hneď vieme povedať na racionálenj úrovni KOMU. No predsa mojim kolegom, podriadeným, rodine 🙂

No zamyslime sa hlbšie nad tým, AKÍ SÚ TO ĽUDIA? 

Zopakujem jednu zo zásad NLP “Univerzálna mapa sveta neexistuje, každý máme vlastnú Mapu sveta” – čo znamená, že každý z nás sa pozerá na svet a na informácie cez vlastné hodnoty, vlastné presvedčenia a skúsenosti. Inak na zmenu odmeňovania bude pozerať nováčik vo firme a úplne inak obchodníčka, ktorá pracuje už viac ako 10 rokov na svojej obchodníckej pozícii. Inak bude vnímať v rodine situáciu 15 ročná dcéra a inak manžel (dúfam 😀 ) 

Vypíšte si teda na papier pod myšlienkovú mapu, KTO sú tí ľudia, ktorím budete informáciu odovzdávať. 

Čo si momentálne myslia? 

Čomu veria? 

Aké otázky budú mať? 

Aká bude ich hlavná otázka? 

Aké námietky budú mať? ( a ako sa viem na ne pripraviť?)  

Čo všetko mi môžu odpovedať? (súvisí to s námietkami)

Čo si budú chrániť? (O čo prídu, keď nastane zmena?) 

Zamyslite sa nad otázkami, ktoré vo Vašej komunikácii môžu padnúť – všetko čo Vás napadne. Keď sa potom pozriete na papier:

Čo je to, čo sa opakuje?

Čo je to, čo ich najviac trápi?

Ktorá otázka je v ich mysliach najzávažnejšia?

Ak na ňu odpoviete hneď v úvode komunikácie, bude to mať veĺmi silný vplyv na celú komunikáciu. 

AKO? 

Komunikácia 

V tomto bode už viete svoju hlavnú, nosnú myšlienku, viete komu ju idete komunikovať, aj čo sa Vás môžu pýtať. Takisto aj to, ako môžu namietať.

To je momentálne Vaša výhoda. Že ste pripravený a nič Vás nevie vyviesť z rovnováhy. Poskladajte si teda úvod komunikácie podľa toho, čo ste si doteraz pripravili. Poskladajte si to podľa seba. Svojimi vlastnými slovami, ktorým veríte – dáte tomu Vašu autenticitu. 

Nezabudnite však na to, že je to stále komunikácia a nie Váš monológ. Viac počúvajte, ako rozprávajte. Spytujte sa, buďte zdravo zvedaví a overujte si pochopenie 🙂

Na konci komunikácie môžte vyzvať ostatných, ako s touto informáciou naložia. Čo budú robiť inak, keď už informáciu majú.

No kto by povedal, že keď obchodníkom poviem, že sa budú robiť aj soboty a oni budú nadšení ? :-)“ 

Nezabudnite na to, že kde ide energia lídra, tam ide energia skupiny!

S láskou 

Maria. 

Mojou vášňou je priviesť manažérov na cestu lídra s pomocou využívania individuálnych rozhovorov. To všetko so zachovaním ich autenticity, sebavedomia a vlastných hraníc.Viac o mne si prečítate tu>>
  • Chcem začať hneď! :-)

    BEZPLATNÝ tréning POČÚVANIA pre (nielen) lídrov! Nechajte sa inšpirovať už teraz a urobte niečo pre seba v pribehu 7 dní!

  • Stretnime sa aj na Facebooku! :-)